behandeling voorkomen burn-out
Cursus Stoppen met piekeren

Piekeren kost tijd en energie. Wie stress heeft gaat meer piekeren en piekeren bezorgt je meer stress. Je hebt het gevoel steeds in cirkels te denken en raakt geen stap vooruit. Piekeren leidt tot uitstelgedrag twijfels en zo tot een vicieuze cirkel.

Piekeren stimuleert ons angstcentrum in de hersenen. We kunnen niet meer constructief denken, enkel in termen van vechten, vluchten, bevriezen.

Voor de complexe vraagstukken van ons huidige leven bieden deze drie reacties zelden een oplossing. Ze zitten een oplossing en beslissing net in de weg.

Beslissen en keuzes maken is nochtans enorm bevrijdend: het leert ons loslaten en verder gaan. We evolueren en komen tot actie.

In deze cursus gaan we van piekeren over tot gericht en gezond denken en actie.

Piekeren en destructieve gedachten zetten we om in constructief en functioneel denken.

Want niets is zo bevrijdend als een genomen beslissing.

9 gevolgen van piekeren:

  • Gedrag vanuit het reptielenbrein: vechten (kwaadheid), vluchten (angst), bevriezen (uitstellen)
  • Emoties worden versterkt, allesoverheersend en overweldigend
  • Meer stress: hogere bloeddruk, snellere ademhaling
  • Minder energie
  • Twijfel aan jezelf
  • Je gaat je steeds slechter voelen
  • Minder en minder in staat om tot constructieve oplossingen te komen
  • Uitstelgedrag: je hoeft geen actie te ondernemen zolang je blijft piekeren. De onrust blijft.

13 voordelen van constructieve en functionele denktechnieken:

  • Je denkt en handelt oplossingsgericht
  • Je kan knopen doorhakken
  • je zelfvertrouwen neemt toe
  • je maakt objectievere keuzes
  • je laat je leiden door je visie, niet door verkrampte emoties
  • je kan loslaten en verdergaan
  • groter leervermogen
  • je traint je prefrontale cortex
  • je ervaart een evolutie en ontwikkeling : je ziet een lichtpunt aan het eind van de tunnel
  • je kan een plan ontwikkelen
  • je daadkracht neemt toe
  • Je kan beter om met de uitdagingen op het werk en thuis
  • Je hebt een gezonde manier om met stresserende situaties om te gaan
  • Opnieuw plezier in je werk en privéleven

Piekeren omzetten in constructief denken en handelen is een onontbeerlijke zet in de strijd tegen stress en burn-out of bore-out.

Het maakt ons veerkrachtiger en helpt ons het leven te leiden dat we echt willen.

INHOUD:

• Je krijgt een concrete stappenplan om te stoppen met piekeren

• Je leert piekeren omzetten tot constructief denken dmv verschillende technieken (R.E.T. en NLP)

• Je pakt uitstelgegdrag aan

• Je leert beslissingen nemen

• Je vergroot je zelfvertrouwen en je zelfkennis

• Je veerkracht neemt toe

• Je wapent je tegen stress

AANPAK

Tijdens deze verfrissende cursus leer je aan de hand van praktische stappenplannen en oefeningen je piekergedrag aanpakken.
We gaan actief aan de slag. Je krijgt niet enkel achtergrondinformatie, maar ook een persoonlijke begeleiding.

Over leren in groep:

“Het in groep werken, waar ik eerst wat tegenop keek, vond ik achteraf bekeken net heel verrijkend. Het was een aangename formule om aan een vervelend stuk van mezelf te werken. Bijzonder om te ervaren dat  mijn zo vastgeroeste denken toch kan gewijzigd worden.”

 

Dit is een opleiding op maat, wil je aansluiten bij een cursus? Kijk in de agenda en maak je keuze:

https://hildemarien.be/agenda-opleidingen/

Je wenst meer info over deze opleiding of wil een afspraak?
Neem gerust contact via onderstaand contactformulier, telefoon of mail.

ParticulierBedrijfVereniging/Organisatie

 

logo-hilde-marien