voorkomen-en-behandeling-burn-out-en-bore-out

De symptomen en behandeling van burn-out en bore-out:

Een burn-out of een bore out komt niet uit de lucht vallen, maar heeft een lange aanloop.
Preventie en tijdig ingrijpen is heel belangrijk.

Erken de eerste alarmsignalen:
• het gevoel hebben geleefd te worden
• twijfelen aan jezelf
• prikkelbaarheid
• vermoeidheid.
En ja iedereen is wel eens moe, maar misschien is er toch meer aan de hand.

Burnout is letterlijk opgebrand zijn.
Er is geen energie meer, je voelt je emotioneel kwetsbaar, je bent prikkelbaar en wil het liefst wegvluchten van je werk en andere verplichtingen.
Van vrije momenten kan je niet meer genieten, want je wil enkel rust.

Burn-out

Het zijn de meest gedreven en de vriendelijkste mensen die het eerst een burn-out hebben.
Ze gebruiken al hun energie voor het bereiken van hun doelen of het investeren in anderen.
Het zijn toegewijde mensen in hun job en/of prive.

Maar wanneer de energie opgebruikt is, slaat de onzekerheid toe. Plots kan niets meer, en heb je geen zelfvertrouwen meer. Burn-out lijkt plots op te duiken. Opeens gaat het licht uit.

Burn-out kent een lange aanloop van stress en inspanning. Vaak worden eerdere symptomen van burnout en bore out achteraf wel herkend.

Lees ook:
Oorzaken en risico op burn-out
Burn-out en je werkomgeving

Bore-out

Hoewel de symptomen van bore-out hetzelfde zijn als bij burnout, is het toch belangrijk een onderscheid te maken.
Beiden zijn gekoppeld aan stress, maar de oorzaken zijn anders. De behandeling van bore-out vraagt een andere aanpak.

Ook bij bore out voel je je onzeker, futloos en is er sprake van grote vermoeidheid en lichamelijke spanningsklachten.
Bij bore out ligt de oorzaak ervan niet aan overbelasting maar aan aan “onderbelasting”: een gebrek aan evenwicht tussen je capaciteiten en en wat er van je verwacht wordt.

Er kan sprake zijn van onderbelasting omwille van te veel tijd en te weinig werk, of omwille van te weinig uitdagende werkzaamheden en geen sturingsmogelijkheden. Je bent geëvolueerd en je job is niet meer op jouw lijf geschreven.

Op het werk of prive is er geen uitdaging meer, en je ontwikkelt gedrag om de verveling te maskeren. Alle energie die over is wordt gebruikt om het probleem te verbergen.

Helaas werkt deze maskering omgekeerd: de motivatie en daadkracht daalt verder, de vermoeidheid en leegte neemt toe.
Het ergst van al: het zelfrespect en zelfvertrouwen neemt af.
Men gelooft niet meer in zijn eigen vaardigheden en capaciteiten waardoor er geen energie meer over is om iets te veranderen aan de situatie.
Het gevolg is slapeloosheid, spanningsklachten, een gevoel van leegte en een laag zelfbeeld.

Symptomen bij burn-out of bore-out:

Om van burn-out te spreken moet er sprake zijn van deze 4 eigenschappen:
1. Uitputting: lichamelijk, mentaal en emotioneel
2. Cynisme
3. Depersonalisatie: verlies van zelfvertrouwen, je niet meer jezelf voelen
en aaanvullend:
4. Inefficiëntie

Oorzaken en risico op burn-out
Burn-out en je werkomgeving

Lichamelijke symptomen:

  • slaapproblemen
  • lusteloosheid, geen energie
  • verminderde weerstand, sneller ziek
  • hoofdpijn
  • spanningspijn in spieren
  • verkrampte spieren
  • verteringsproblemen
  • oorsuizen
  • zicht wordt wazig
  • maagzuur of -pijn
  • misselijkheid
  • darmproblemen
  • gevoel van uitputting

Mentale symptomen:

  • concentratieproblemen
  • vergeetachtigheid
  • besluiteloosheid en moeite om hoofd- en bijzalen van elkaar te onderscheiden
  • verstrooidheid
  • piekeren
  • snel overprikkeld

Emotionele symptomen:

  • grotere emotionaliteit dan vroeger: sneller teleurgesteld, ontroerd, blij of verdrietig
  • lichtgeraakt, opvliegend en weinig geduld met anderen
  • grotere onzekerheid, twijfelen aan jezelf, weinig zelfvertrouwen
  • spanning en angst ervaren
  • opgejaagd gevoel
  • onrust
  • pessimisme
  • achterdochtig zijn
  • verveling

Veranderingen op vlak van gedrag:

  • soms verbale of fysieke agressie
  • cynisme
  • minder sociaal contact onderhouden
  • meer werkuren presteren (ook bij bore-out!)
  • minder motivatie voor werk
  • vermindering creativiteit
  • minder aandacht voor je sociaal netwerk of vrijetijd
  • Bij een bore-out ga je ook gedrag vertonen om te maskeren: doen alsof je druk bezig bent.Dit zijn vaak voorkomende klachten. Een bezoek aan je huisarts is noodzakelijk als je deze klachten ervaart. Lees ook: Bore-out: test en tips

Hulp bij burn-out of bore-out:

In personal coaching leer je de persoonlijke oorzaken van deze klachten kennen.
In eerste instantie is er aandacht voor herstel: opnieuw energie hebben.
Nadien bouw je dankzij gerichte vragen en methodes opnieuw aan een realistisch en positief zelfbeeld. Je leert anders denken.

Met je coach bouw je een toekomstplan op, dat opnieuw zorgt voor een aangename uitdaging, gedrevenheid, tevredenheid en evenwicht in je privé of professionele leven.

Je leert via de coaching jouw valkuilen voor burn-out of bore out herkennen en er goed mee omgaan. Herval wordt zo gegarandeerd vermeden.

BEHANDEL BURN-OUT OF BORE-OUT VIA COACHING

Lees ook:
Oorzaken en risico op burn-out
Burn-out en je werkomgeving
Bore-out: test en tips
Verbeter je zelfbeeld
De gouden kooi
Stress op het werk

 

logo-hilde-marien