behandeling voorkomen burn-out

“Ik denk dus ik ben”

Maar wat als ik pieker?

“Wat bedoelde mijn baas tijdens de meeting?” “Ik ga dit nooit kunnen” “Ik kom waarschijnlijk slecht over”

“Ik blijf malen op dat onderwerp, ik lig er ’s nachts van wakker en ik kom er niet uit. Het blijft aanslepen”

“Er is altijd wel iets om me zorgen over te maken”

Wie piekert heeft meer stress. Stress kan aanleiding geven tot piekeren. Doorbreek deze vicieuze cirkel.

Piekeren is beslissen om NIET te beslissen

Kiezen en beslissen heeft een bevrijdend effect: we sluiten een vraagstuk of thema af, zien een richting, laten los en gaan verder. Beslissingen en keuzes sluiten zaken af. We laten los en gaan verder. Het verhoogt onze productiviteit en het plezier in ons werk.

Piekeren staat hier lijnrecht tegenover: we kunnen niet loslaten, emoties zijn overweldigend en verlammend, we zitten vast, zien geen uitweg en blijven ter plaatse staan.

Beslissen en piekeren zijn tegengestelden. Piekeren weerhoudt ons net van het nemen van beslissingen.

Als we piekeren draaien onze gedachten in rondjes en brengen ons verder weg van een oplossing en beslissing.

 

Piekeren in ons brein

In tegendeel: piekeren stimuleert het angstcentrum in de hersenen. We kunnen niet meer constructief denken. De vechten-, vluchten-, bevriezenreflex neemt over.

Voor de complexe vraagstukken in ons leven bieden deze drie reacties zelden een oplossing. Ze verhinderen een langetermijnoplossing.

Als we piekeren laten we ons leiden door vervelende gedachten en emoties. Emoties worden allesoverheersend en verlammend.

 

Ons huidige leven, zowel professioneel als privé, vraagt om constructieve en functionele denktechnieken.
Als we ons reptielen-brein tot rust kunnen brengen, kunnen we onze mensnehersenen ten volle benutten.

 

Constructief denken kan je leren. En piekeren kan je afleren.

Het onderscheid tussen de 2 kennen is al een eerste stap.

 

Wie piekert neemt aan dat hij of zij aan het denken is. De gevolgen zijn echter totaal verschillend:

9 gevolgen van piekeren:

  • Gedrag vanuit het reptielenbrein: vechten (kwaadheid), vluchten (angst), bevriezen (uitstellen)
  • Emoties worden versterkt, allesoverheersend en overweldigend
  • Meer stress: hogere bloeddruk, snellere ademhaling
  • Minder energie
  • Twijfel aan jezelf
  • Je gaat je steeds slechter voelen
  • Minder en minder in staat om tot constructieve oplossingen te komen
  • Uitstelgedrag: je hoeft geen actie te ondernemen zolang je blijft piekeren. De onrust blijft.

 

13 voordelen van constructieve en functionele denktechnieken:

  • Je denkt en handelt oplossingsgericht
  • Je kan knopen doorhakken
  • je zelfvertrouwen neemt toe
  • je maakt objectievere keuzes
  • je laat je leiden door je visie, niet door verkrampte emoties
  • je kan loslaten en verdergaan
  • groter leervermogen
  • je traint je prefrontale cortex
  • je ervaart een evolutie en ontwikkeling : je ziet een lichtpunt aan het eind van de tunnel
  • je kan een plan ontwikkelen
  • je daadkracht neemt toe
  • Je kan beter om met de uitdagingen op het werk en thuis
  • Je hebt een gezonde manier om met stresserende situaties om te gaan
  • Opnieuw plezier in je werk en privéleven

 

Piekeren omzetten in constructief denken en handelen is een onontbeerlijke zet in de strijd tegen stress en burn-out of bore-out.

Het maakt ons veerkrachtiger en helpt ons het leven te leiden dat we echt willen.

 

Stop met piekeren. Want niets is zo bevrijdend als een genomen beslissing.

 

STOP MET PIEKEREN IN 1 DAG
LEER NU KIEZEN VIA COACHING

Lees meer:
De gouden kooi: kom uit je comfortzone
De voordelen van krachtige en heldere keuzes
Maak keuzes: vergroot de opties

 

logo-hilde-marien