leiAls de verbinding wegvalt

 

Social distancing

Je voelt je alleen staan, weinig verbinding met anderen of onbegrepen?

 

Nu we met zijn allen in ons kot blijven en anderhalve meter afstand houden is social distance een gekend begrip. Fysieke afstand redt levens.

Als fysieke afstand verglijdt tot sociale afstand heeft dat negatieve impact op ons zelfvertrouwen, gevoel van zingeving en mentale welzijn.

Dan kost sociale afstand ons een kwaliteitsvol leven.

 

Echte connectie

Die social distancing hoor ik echter al veel langer. Velen onder ons missen echte connectie met anderen. Je voelt dan ook zonder fysieke afstand een grote sociale en emotionele afstand.

Je voelt je onbegrepen, een loner, anders dan de anderen.

Afstand als stressmanagement

Afstand nemen is een stressymptoom. Bij chronische stress evolueert dit naar cynisme.

Als je lange tijd veel druk ervaart, je het moeilijk hebt of er veel op de plank ligt, raak je het overzicht kwijt.

Onze overlevingsmodus neemt over en je gaat vechten om het hoofd boven water te houden.
Je wil ondersteuning, maar net door de stress en de het doorgaan lukt het je niet om deze te vragen, te zien. Je krijgt anderen niet meer duidelijk gemaakt wat je nodig hebt en hoe ze jou kunnen helpen.

 

Frustratie.

Je voelt je onbegrepen en je voelt de verbinding met anderen afbrokkelen.
Om jezelf te beschermen ga je zelf afstand nemen. De onmacht leidt tot social distancing.

Je gaat mismatchen.
Je ziet nog vooral waar de anderen anders in zijn. Hoe anders jij bent. Wat er verschilt. Wat er niet goed zit.
Het wordt de setting in je brein.

 

En dat leidt tot cynisme. Eén van de eigenschappen van burnout.

Cynisme

Cynisme is een verlies van connectie. Niet omdat je geen connectie wil, maar omdat je niet meer weet hoe.

Wantrouwen en het gevoel van gebrek aan impact is de drijvende kracht om afstand in te bouwen.

 

Social & emotional connecting

Terug connectie leren maken en de setting in je brein veranderen is dan aan de orde.

Dat doe je door:

  • Jezelf te leren kennen, weten wie je bent en waar je voor staat.
  • Te kiezen met wie en wat je wél connectie wil
  • Te focussen op wat er wel gemeenschappelijk is, wat jullie verbindt, wat er wel goed gaat.

 

Eenzaamheid kan zich aftekenen als we alleen in ons kot zitten. De letterlijke afstand maakt nu ook duidelijk dat we tussen de mensen ook te vaak afstand inbouwen.

Weet dat het enkel een setting, een mindset en een verdedigingsmechanisme is: je kan weer leren connecteren.