Waarom is wandelen goed voor je brein en mentale welzijn?

Je hoort en leest het voortdurend. Fervente wandelaars blijven het maar zeggen. Wandelen is goed voor je!

Ben je tijdens de coronacrisis ook aan het wandelen gegaan? Prima! Je hebt je brein een kostbaar geschenk gegeven.

Ik geef het ook als advies aan het merendeel van mijn klanten: een half uur natuur per dag, al wandelend (of rustig fietsend!). Niet omdat het mooi in de lifestyletrends past etc. Wel omdat je hersenen er nood aan hebben en gezond van worden en blijven. Onontbeerlijk voor een gezond mentaal welzijn en betere keuzes.

Wie af en toe wandelt heeft het al gemerkt: je voelt je beter na een halfuurtje. Dat is geen hocus pocus, wel pure wetenschap.

7 redenen waarom wandelen goed is voor je brein

1. Je brein functioneert beter al wandelend.

Tijdens het bewegen neemt de bloedtoevoer toe tijdens het bewegen, wat ook de doorbloeding verbetert. Hierdoor kunnen signalen beter doorgestuurd worden en functioneert ons brein beter, tijdes het wandelen én nadien.

2. Wandelen bevordert je creativiteit

Je bent tijdens het wandelen cognitief minder belast, dus je defaultnetwerk in je hersenen wordt geactiveerd. Het default netwerk is ons offlinenetwerk.

De activiteit in dit netwerk leidt tot het ontstaan van nieuwe ideeën, inzichten en oplossingen. Het stimuleert creativiteit, empathie en een gezond zelfbeeld.

Het Default Mode Netwerk is een netwerk van verschillende delen van het brein. Als je cognitief aan het werk bent, is het niet actief. Het wordt pas actief als je je hersenen niet actief cognitief inzet, bv als je tijdens het wandelen je blik laat dwalen over het landschap. 
Je hersenen werken als jij niet werkt.

Je bent bovendien in goed gezelschap. Veel grote denkers waren wandelaars. Hippocrates, Nietzsche, Mahatma Gandhi en Immanuel Kant. Om het met woorden van Nietzsche te zeggen:“Mijn voet is schrijflustig.”

 

3. Al wandelend daalt je stresslevel

Beweging doet je stresslevel dalen.
• Tijdens het bewegen maak je oa endorfine en dopamine aan, goed voor je gevoel van welbehagen, humeur en focus.
• Beweging activeert je frontale cortex, deze fungeert als rem op je amygdala (je emotiecentrum).
Je amygdala (of amandelkern) is gevoelig aan negatieve emoties zoals angst en boosheid. Zonder stress staat de amandelkern onder controle van je frontale hersenen. Bij chronische stress, als de frontale lob het minder goed doet, is de verbinding minder en neemt de amygdala het sturen over. De amandelkern krijgt alle ruimte om actief te worden en je krijgt meer angst (de amygdala-hijack).
Omdat je door het wandelen het frontale netwerk in je brein activieert, kan de frontale cortex als rem op je amygdala optreden. Minder angst, stress, boosheid, irritatie…

• Ook je kleine hersenen worden geactiveerd door het wandelen, deze zijn oa verantwoordelijk voor timing tijdens het bewegen. Je kleine hersenen hebben ook een verbinding met de amandelkern en kunnen remmen op je amandelkern. Ze doen het heel goed als je beweegt, veel minder goed als je niet of te weinig beweegt.

• Natuurlijke geluiden maken ons rustiger en meer ontspannen.
7 tot 10 minuten (of meer natuurlijk) blootstelling aan natuurlijke of rustige geluiden bevordert het gevoel van welzijn (onderzoek van California Polytechnic State University).

Alles wat je hoort en ziet komt binnen in de hersenstam, dus ook negatieve berichten en geluidsoverlast worden hier opgenomen.

Vanuit hersenstam is er een verbinding naar de amygdala. Komen er negatieve berichten of geluidsoverlast binnen, dan zal je amygdala geactiveerd worden. Gevolg: opgejaagdheid, stress en angst.

Maar ook mooie rustige en natuurlijke geluiden of  muziek komt ook binnen in de hersenstam. Je systeem synchroniseert met met het ritme van de geluiden. Hartslag, ademhaling, bloeddruk dalen bij natuurlijke geluiden zoals fluitende vogeltjes of een kabbelend beekje.

4. Productiviteit neemt toe

Bewegen activeert en stimuleert dus je frontale cortex. Je krijgt hierdoor een optimaal functioneren van je brein.
Dit hersengebied is verantwoordelijk voor je executiveve functies: het plannen, pro-activiteit, initiatief nemen, zelfreflectie, logisch redeneren, controle van je emoties, (boosheid, angst,somberheid), impulscontrole.

5. Je krijgt een actief en flexibel brein.

Door te wandelen in de natuur zoek je een verrijkte omgeving op. Je lichaam en geest worden geactiveerd.

In een verrijkte omgeving word je uitgedaagd en zo maak je nieuwe hersencellen en hersenverbindingen aan. Zo kan je ook in het dagelijkse leven gemakkelijker omgaan met verandering en leer je beter bij.

Kies dus voor nieuwe omgevingen, andere wandelwegen en houd je zintuigen goed open tijdens het wandelen.
Andere landschappen zien, je weg zelf zoeken, verandering seizoenen opmerken, een moeilijk begaanbare weg bewandelen,… al deze zaken zorgen voor de aanmaak van nieuwe hersenverbindingen en hersencellen. Zo kan je ook gemakkelijker omgaan met veranderingen in het dagelijkse leven.

6. Je afweersysteem wordt beter

Je maakt NK Cellen (natural killers) T-cellen (witte bloedcellen) aan .  Een half uur matig intensief bewegen (wandelen, rustig fietsen, tuinieren, …) zorgt voor de aanmaak van deze cellen. Overdrijf echter niet. Bij heel intensief bewegen neemt de aanmaak weer af. Die marathon hoeft dus niet.

7. Een gesprek wordt beter al wandelend

Een klassiek gesprek voeren we tegenover elkaar. In restaurants word je als dus tegenover geplaatst en bij one-on-ones kiezen velen ook voor deze positie. Niet meer doen.
Een gesprek verloopt beter als je zoals bij wandelen, naast elkaar loopt, zit, staat. Je kijkt elkaar niet constant in je ogen en daardoor voel je je vrijer om te spreken. Je blik laten ronddwalen helpt bovendien om vrijer te denken en te associëren. 

Lezen over wandelen?

Het boek ‘wandelen’ van Frédéric Gros geeft een filosofische kijk op wandelen. Je leest over vroegere grote denkers en waarom zij wandelden. De auteur neemt je mee naar de filosofische voordelen van wandelen.

Wandelinspiratie nodig?
• Mooie wandellussen in Groot Wandelboek Vlaanderen
• Als het ook avontuurlijk mag: Avontuurlijk wandelen in Vlaanderen.

By |2021-02-16T15:55:52+02:00februari 13th, 2021|Blog, brein, Burn-out, preventie stress en burn-out|Reacties uitgeschakeld voor 7 redenen waarom wandelen goed is voor je brein