Communicatie is gedrag en niet je persoonlijkheid.

Het was een eyeopener en de schakel die de incompany-groep nodig had om uit het slop te raken.

Uiteraard zal je persoonlijkheid impact hebben op je voorkeuren in communiceren. Ongeacht je persoonlijkheid bevind je je nochtans ook in heel verschillende situaties en kom je in aanraking met heel verschillende mensen. Steeds hetzelfde doen zal dan niet altijd het beste effect hebben.

Ik hoor nog te vaak “ik ben zo en ik wil authentiek blijven. Ze moeten me maar pakken zoals ik ben.”

Het is een veel voorkomende belemmerende overtuiging.

Authenticiteit heeft echter niks te maken met altijd hetzelfde doen en op dezelfde manier communiceren. Het betekent loyaal zijn aan wat je belangrijk vindt en waarvoor je staat.

Communicatie lijkt vaak op een clash tussen persoonlijkheden. En ondanks dat persoonlijkheid impact kan hebben op je manier van communiceren, hoeft het geen bepalende factor te zijn.

Vasthouden aan dezelfde stijl wordt al snel krampachtig. Het is meestal een stressreactie die de stress in stand houdt en voedt.

Als je leert kijken naar communicatie als gedrag dat je aanpast aan je doelen en de situatie, gun je jezelf veel meer bewegingsvrijheid.

Communicatie is gedrag. Geen persoonlijkheid. Gedrag pas je aan aan wat je wil bereiken, wat nodig is in een context en dit kan je doen door trouw te blijven aan waar je voor staat.

Communicatie is gedrag waarmee je bij iemand anders iets wil bereiken: dat zij de leiding nemen, of net stil zijn, of zich gezien voelen bijvoorbeeld. Je past je gedrag daar aan aan.

En je persoonlijkheid kan daar details aan toevoegen en zal voorkeuren bepalen, persoonlijkheid mag je niet beperken om communicatiedoelen niet te halen.

Wat je persoonlijkheid ook is, je communicatievaardigheden uitbreiden en inzetten wat nodig is, zal je meer zelfvertrouwen, erkenning en vrijheid geven.

Je leert het in onze opleiding “communiceren met moeilijke mensen” op 16 mei 2024.