verbeter je zelfbeeld

Erkenning en oxytocine

Stress door gebrek aan erkenning

Bij oorzaken van stress denken we spontaan aan werkdruk.
De grootste bronnen van stress, demotivatie en overspannenheid op de werkvloer (en daarbuiten) zijn vaak ook gebrek aan erkenning, conflicten en moeilijke communicatie.
Toch richten de meeste interventies op vlak van stressmanagement zich enkel op individuele copingsrategieën. Zinvol. Uiteraard. Onontbeerlijk zelfs.

Als we echter écht menen dat we de preventie van overspannenheid, burn-out én bore-out willen aanpakken, is inzetten op de ontwikkeling van interpersoonlijke vaardigheden onontbeerlijk.

 

De reden: Oxytocine.

Oxytocine is een hormoon en neurotransmitter, bekend als het knuffelhormoon en vaak geassocieerd met liefdesrelaties en de moederkind-binding.

Wat kunnen we daarmee op de werkvloer?

Oxytocine als antistressmiddel

Oxycotine is de neurotransmitter die ervoor zorgt dat we kunnen ontspannen, moreler handelen en ons loyaler maakt.

Hoge oxytocines verminderen de stress, verhogen onze weerstand tegen stress en zorgen ervoor dat we minder impulsief en minder emotioneel reageren.

Het zorgt voor een rem op onze amygdala, verantwoordelijk voor onze emotionele reacties.

Oxytocine heeft dus een positieve invloed op onze sociale interacties en zorgt dat we sneller tot rust komen.

We maken oxytocine aan bij positief contact, als we het gevoel krijgen dat we erbij horen en erkenning ervaren.

 

Het knuffelhormoon op de werkvloer?

Als we op de werkvloer meer inzetten op erkenning, empowering, support, integriteit communicatie en autonomie, maken we ook daar meer oxytocines aan.

Dit blijven negeren, zal ervoor zorgen dat ondanks alle tips en tricks medewerkers ontevreden blijven en piekt absenteïsme en presenteïsme als gevolg van stress.
Velen overbelasten zichzelf namelijk net omdat ze (onbewust) blijven streven naar deze erkenning, autonomie en gezonde verstandhoudingen.

 

Leer erkenning geven op basis van de laatste neurowetenschappelijke inzichten

In de opleiding ‘beter gesprekken leer je hoe je als manager of als collega constructieve en oplossingsgerichte gesprekken voert die zowel voor jezelf als je medewerker/collega de ervaring van erkenning vergroten en de druk doet afnemen.

Leer hoe je de one-on-ones constructiever en zinvoller inzet. Betere sfeer, betere productiviteit en meer motivatie tot gevolg.

Opleiding in 1 dag: Betere gesprekken, minder stress